-
Att bygga varumärke i butik – nytt white paper från Retail House
Att bygga varumärke i butik är en komplex process då varumärkena är gäster i butiken och måste anpassa sig till de regler som butiken ställer. Därför är det viktigt att lära sig mer om vilken typ av kommunikation som lämpar sig bäst i butik och hur man kan bygga relation och inte enbart transaktion. I […]
-
Brottslighet och kris – två ämnen i de senaste beviljade anslagen
Hakon Swensons stiftelsen har delat ut 7,2mkr till projekt med nära koppling till handeln på senaste styrelsemötet i mars 2023. Ämnena är vitt skilda men alla lika relevanta i dagens komplexa verklighet för handeln.
-
Ny populärvetenskaplig rapport
I detta White Paper redovisas forskning om värdet av exponeringar av varor i butik. Det vill säga, hur olika artiklar presenteras för kunderna i butikerna och hur exponeringen påverkar bland annat försäljningen. En rad praktiska tips redovisas: Ställ en hypotes om vilka exponeringar butiken bör ha Ta fram data Formulera en story. Vad är det […]
-
Ny populärvetenskaplig rapport
I detta White Paper redovisas forskning som visar att de flesta studier fokuserar på innovationen/produkten samtidigt som själva lanseringen ofta glöms bort trots att lanseringen ofta är lika viktig eller till och med viktigare än innovationen. Publiceringen av detta white paper ingår i ett större projekt där Retail House översätter akademiskforskning till praktikerna i näringslivet, […]
-
Ny populärvetenskaplig rapport
I denna populärvetenskapliga slutrapport presenteras resultat från forskningsprojektet ’Annonser i nätbutiker som ett verktyg för att öka försäljningen och ge en bättre butiksupplevelse i dagligvaruhandeln på nätet’. Syftet med forskningsprojektet var att studera hur konsumenter reagerar på annonser i dagligvaruhandeln på nätet. Projektet genomfördes av ekonomie doktor Karina Töndevold Liljedal och docent Hanna Berg som […]
-
Ny populärvetenskaplig rapport
I detta white paper publiceras resultaten av ett par akademiskaforskningsrapporter som definierar kundens köpresa och vilka”touchpoints” som är viktigast i shopperns köpresa.Frågan som ställs är var man som varumärke ska investera för att få den bästaeffekten på investerade medel? Publiceringen av detta white paper ingår i ett större projekt där Retail House översätter akademiskforskning till […]
-
Ny populärvetenskaplig rapport
I denna populärvetenskapliga rapport presenterasresultat från forskningsprojektet ”Bonusens roll ilojalitetsprogram – en litteraturbaserad förstudie”. Lojalitetsprogram har sedan deras genomslag islutet av 1980-talet blivit vanligt förekommandeinom detaljhandeln och detta projekt syftade tillatt undersöka kunskapsläget kring effekterna avinförande, förändringar och avskaffande av bonusi lojalitetsprogram.Projektet finansierades helt av Hakon SwensonStiftelsen och pågick över 9 månader med startsommaren 2021.
-
Här är vinnarna i 2022 års uppsatspris
Vinnare i Hakon Swenson stiftelsens respektive Handelsrådets uppsatspris har utsetts. Vinnare i Hakon Swenson Stiftelsens uppsatspris är Ebba Österlund & Sara Hedman, Beyond the Choice: A quantitative study on the ultimate impact of default delivery options on customer choice satisfaction Motivering: ”The last mile” svarar för en mycket stor del av CO2-effekten i distributionen av […]
-
Fem stipendiater sökes till NRWC-konferensen i Tampere
Hakon Swenson stiftelsen har beslutat att erbjuda fem stipendier på 10 000 kronor styck för att möjliggöra för doktorander och forskarstudenter med inriktning på detalj- och partihandel vid universitet och högskolor att besöka konferensen Nordic Retail and Wholesale Conference (NRWC) som hålls i Tampere, Finland den 8-10/11 2022. Stipendiet avser täcka resa och uppehälle samt […]
-
Forskardagen 2022
Forskardagen är ett samarbete mellan Hakon Swenson Stiftelsen, ICA Handlarnas Förbund och ICA Gruppen. Årets upplaga den 6/4 var helt digital och via denna länk kan du ta del av alla föreläsningarna. De sex föreläsningarna: Hur förändras vår proteinkonsumtion framöver Sockersänkning för hälsosammare produkter Hur kan vi hjälpa kunderna att minska deras klimavtryck? Att använda gröna proteiner i nya livsmedel Våga utforska vad sjömat kan erbjuda Fysisk aktivitet och stillasittande för hjärnhälsa bland […]