0 Forskningsprojekt om ”free-riding” – Hakon Swenson Stiftelsen

Forskningsprojekt om ”free-riding”

”Free-riding”, som även kallas ”show-rooming”, är ett allt vanligare beteende där konsumenter får information om, och testar, en vara i en försäljningskanal (fysisk butik eller online) men sedan väljer att köpa varan i en annan kanal. Ofta till ett lägre pris. Beteendet oroar framförallt återförsäljare i fysiska butiker som ser hur deras kundkrets förflyttar sig till nätbutiker, samtidigt som de drar nytta av den service de erbjuder i den fysiska butiken.

Anette Johansson, Benjamin Hartmann och Hamid Jafari på MMTC (Media Management and Transformation Centre) och CeLS (Centre of Logistics and Supply Chain Management), alla vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, har tillsammans med Anna Nyberg, Handelshögskolan i Stockholm, fått ett forskningsanslag från Hakon Swenson Stiftelsen för att belysa free-ridingfenomenet.

Syftet med projektet är att identifiera strategier för hur detaljhandeln kan hantera”free-riding” så det skapar värde för konsumenter och detaljhandeln. Projektet kommer att rapporteras hösten 2013.

Benjamin Hartmann, Anette Johansson, Anna Nyberg och Hamid Jafari.

free-riding-545x362

2018-06-26T11:40:45+02:00